Voor het Nationaal Register (NR) schreef ik een communicatie-advies over de uitstraling en het imago van NR. Ik bekeek de website, de sociale mediakanalen en de brochures kritisch en keek of boodschap en beeld overeen kwamen. Wat was mijn indruk en klopte dat met de ambities van de directeur als het gaat om uitstraling?
Organisaties zijn vaak erg bezig met het zenden van informatie. Compleet zijn, vertellen wat ze doen, informatie delen. Het is belangrijk om de ontvanger centraal te stellen; waar reageert die op in het drukke online verkeer? Hoe betrek je de ontvanger bij het creëren van een online community en zorg je ervoor dat die ontvanger ook jouw informatie deelt?
Op sociale mediakanalen als Facebook, Linked-In en Twitter is een goed beeld (plaatje) onmisbaar; een sprekende foto (van goede kwaliteit) met een korte tekst. Wees bondig en helder in de boodschap en zorg ervoor dat de hele organisatie de kernkwaliteiten goed tussen de oren heeft zitten. Dan creëer je een uniform imago.